De trailercombinatie Optifuel Lab 2 kennen we al, maar nu laat Renault een middelzware distributietruck (de Renault Efficient Distribution Truck) zien die met duurzame techniek is uitgerust. De maatregelen moeten volgens Renault leiden tot een brandstof verbruiksreductie van 13%.
De geoptimaliseerde stroomlijn kenmerkt de Urban Lab 2. De technici van Renault en Lamberet hebben gezamenlijke de aerodynamica aangepakt. Zo is de koelmachine van het kopschot verplaatst naar het chassis. Hierdoor is het mogelijk om de spoiler beter op de laadbak aan te laten sluiten. De gesloten zijafscherming is gemaakt van met PVC gecoat textiel. Verder wordt de zijkant aerodynamischer gemaakt doordat de banden gestroomlijnd zijn. Aan de achterkant is een tailgate gemonteerd, deze is zo gemaakt dat de deuren geopend kunnen worden zonder dat de tailgate verwijderd hoeft te worden. Aan de onderkant zijn flexibele componenten aangebracht om daar de aerodynamica te verhogen.
Brandstof van de Renault Efficient Distribution Truck
Als basis dient acht liter dieselmotor waar een D-Wide cabine overheen is gebouwd. Renault Trucks is beduidend minder voortvarend met elektrificering als de ‘gele’ Renault, waarvan de elektrische auto’s net weer zijn opgewaardeerd qua actieradius. In het zwaardere distributiesegment, 19 ton in dit geval, blijft de diesel de hoofdrol spelen, ondersteund door slimme systemen, waardoor we van een hybride mogen spreken. Hierbij is een hoofdrol weggelegd voor een 48 Volts elektrisch systeem van Valeo, dat remenergie regenereert, die vervolgens weer aan de aandrijving ten goede komt. Enkele jaren geleden liet Renault al een 26 tons drie-assige Premium distributiewerk doen bij Coca Cola in Brussel en omgeving.
Michelin heeft speciale banden voor de Renault Efficient Distribution Truck geleverd om de weerstand te verlagen.