Voor H4A Infratechniek hebben we dit mooie stuk gereedschap mogen bouwen. We hebben dit gedaan in samenwerking met Automotions Mercedes-Benz en Groosman Bedrijfswagens. De basis van dit voertuig is de Mercedes-Benz Arocs 3245 LK 8×4. Hier hebben wij een tweezijdige Palfinger Nederland (PN) kipper met Epsilon Z-Kipperkraan op gemonteerd.
De PN kipper heeft een inhoud van 12 m3 en is uitgevoerd in hoogwaardig staal. De vloer heeft een dikte van 6 mm. De zijwanden zijn 5 mm dik. Aan de bestuurderskant is een hydraulisch te bedienen zijbord aangebracht. De achterkant van de kipper wordt afgesloten door een Franse achterklep. Wanneer de multi-kap geopend is, kan de rechter deurscharnier gedraaid en vergrendeld worden. Verder zijn de wanden en de vloer geïsoleerd met Rockwool.
Bediening
De achterklep wordt vergrendeld door twee pneumatische cilinders. Hiermee worden de zware vergrendelklauwen bediend. De bediening van de hydraulische delen (multi-kap en zijbord) gebeurd via de zender van de kraan. Vanuit de cabine wordt proportioneel de kipcilinder en de vergrendeling van de achterklep bediend.
Tipper-Z Kipperkraan
Qua kraan is gekozen voor een Epsilon Q 170Z 84 TI Tipper-Z Kipperkraan. Deze kraan behoort tot de B4 kraangroep. De Tipper-Z Kipperkraan is ontworpen en gebouwd voor extreem zware werkomstandigheden.
De Tipper Z-Kraan is zowel in- als uitgevouwen 2400 mm hoog en heeft een ongekende werksnelheid die nagenoeg niet te evenaren is. De kraan is uitgerust met een hoog-sta, voorzien van een aflegplaats voor de afstandsbediening. De hoog-sta is voorzien van een vergroot sta-plateau. Dit plateau is vanuit de cabine direct te bereiken via de gemonteerde MB-trede op het spatscherm.
Met de afstandsbediening is de motor aan en uit te schakelen, het toerental te verhogen of automatisch in te stellen. De twee standaard gemonteerde werklampen zijn ook met de afstandsbediening te bedienen.
Extra opties
- Buiten de standaardvoorzieningen is de kipperkraan voorzien van Escope. Dit is een gepatenteerde uitschuifsysteem, waar uitschuifcilinders en slanggeleiding voor grijper en rotator geheel beschermd gemonteerd zijn in de knikgiek.
- Tevens is de kraan met Epslink uitgerust. Epslink staat voor een gepatenteerd zwaar gelagerd ophangsysteem voor rotator en grijper. Hierdoor kan de rotator met grijper geheel haaks rond de knikgiek roteren.
- Zoals alle Palfinger Epsilon kranen is ook dit exemplaar voorzien van een Kathodische Dompelbad Lakbehandeling (KTL).
- Verder is de optie Easy-Fold toegepast. Dit opvouwsysteem zorgt er voor dat met één handbediening de knikarm zich op- of uitvouwt boven de PN kipper. Er is dus weinig ruimte nodig om de kraan uit of in te vouwen.
Uit onze werkplaats
Aan het chassis zijn in eigen huis op maat gemaakte RVS kisten met schuiflades gemaakt. Deze kisten passen perfect tussen de aan het chassis zittende componenten en vullen de ruimtes perfect op.
Wij zijn trots dat H4A ons deze prachtige opdracht heeft gegund. We wensen H4A heel veel succes met dit mooie stuk gereedschap!
Elenbaas: bouwers van transport
Carrosserie Elenbaas bouwt complete oplossingen voor iedere carrosserie. Van standaard tot de meest veeleisende maatwerkoplossing, van ontwerp tot onderhoud, wij regelen het.
Ontdek onze Palfinger projecten
Palfinger projecten (56)Vakmensen in carrosseriebouw
Alle Carrosserie projecten (192)Carrosserie Elenbaas: complete oplossingen voor iedere carrosserie
Onze oplossingen zijn onderverdeeld in twee onderdelen: carrosserie en spuiterij. Iedere specialisatie is ondergebracht in een eigen afdeling met eigen vakmensen. Zij zorgen er voor dat elk project vakkundig en volgens de wensen van de klant wordt uitgevoerd. Handig alles onder één dak!